رفتن به نوشته‌ها

پوتین نقش صلحبانان پیمان امنیت جمعی در تثبیت وضعیت قزاقستان را


P>به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه در دیدار سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه گفت: نیروی صلحبان پیمان امنیت جمعی نقش بسیار مهمی در تثبیت اوضاع قزاقستان ایفا کرد و با کمک آنها همه مراکز حیاتی این کشور تحت محافظت قرار گرفت.


وی افزود: ما موفق شدیم از مراکز حیاتی و زیرساخت‌های مهم قزاقستان محافظت کنیم و شمار زیادی از نیروهای نظامی و امنیتی این کشور توانستند با آسودگی خاطر به اجرای عملیات ویژه در قزاقستان بپردازند.


رئیس جمهور روسیه تصریح کرد که تجربه بکارگیری نیروی صلحبان در قزاقستان باید مورد ارزیابی گیرد.


شایگو وزیر دفاع نیز در این دیدار وظایف و اقدامات صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان را تشریح کرد. 


به گزارش رسانه های روسی، نیروهای صلحبان روسیه که از واحدهای نیروی هوابرد این کشور تعیین و به قزاقستان اعزام شده بودند، از امروز (پنجشنبه) شروع به ترک این کشور کردند. 


تصمیم به اعزام نیروهای صلحبانی سازمان پیمان امنیت جمعی به درخواست دولت قزاقستان اولین مورد اتخاذ چنین تصمیمی برای این سازمان بود که اغلب از آن به عنوان معادلی در برابر سازمان غربی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یاد می کنند. سازمان پیمان امنیت جمعی در گذشته برای مداخله در آسیای میانه تردیدهایی داشت اما نیروهای این سازمان به درخواست دولت قزاقستان برای کمک به برقراری نظم و امنیت به این کشور اعزام شدند.


قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفته است که ناآرامی در این کشور تلاشی برای کودتا بوده و تروریست‌های محلی و بین‌المللی نیز در نا آرامی‌ها شرکت داشته‌اند.


پوتین رئیس جمهور روسیه نیز بطور ضمنی گفت که خشونت‌های کشور قزاقستان یادآور “انقلاب‌های رنگی” تحت تحریک مداخلات خارجی بوده است.


توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفته است که کار خروج نیروهای خارجی بیش از ۱۰ روز طول نمی‌کشد.


برخی رسانه‌های غربی ادعا کردند،روسیه از اعزام نیرو برای گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی استفاده خواهد کرد و حتی آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد “زمانی که روس‌ها وارد خانه شما بشوند واداشتن آنها به خروج بسیار دشوارخواهد بود.” 


نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند. نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام شده از نیروی هوا برد این کشور تشکیل شده است.


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *