رفتن به نوشته‌ها

برگزاری وبینار بررسی فرصت ها و چالش های تجارت ایران و پاکستان


P style=”TEXT-ALIGN: justify”>به گزارش ایرنا، روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» پاکستان روز پنجشنبه گزارش داد که وبینار بررسی فرصت‌های تجارت ترانزیت ایران و پاکستان با مشارکت اداره توسعه تجارت پاکستان و شعبه بازرگانی سفارت این کشور در تهران برگزار گردید.


در این گردهمایی مجازی شرکت کنندگانی از ایران، روسیه و پاکستان به ویژه ۵۵ شرکت بازرگانی، اقتصادی، و لجستیکی از این کشور حضور داشتند.


در این مراسم «ریاض احمد شیخ» مدیرکل اداره توسعه تجارت پاکستان، سرکنسول پاکستان در استانبول و رایزن بازرگانی پاکستان در ایران درخصوص چالش‌ها و فرصت‌های تجارت، کنوانسیون حمل و نقل بین المللی کالا و ترانزیت از طریق ایران سخنرانی کردند.


آنان تاکید کردند که هیچ گونه نقض قوانین بین المللی و یا تحریم‌ها با ترانزیت از طریق مسیر ایران وجود ندارد و تجارت بین المللی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار از طریق ایران از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و مسیر اوراسیا ترانزیت می‌کند.


به گفته کارشناسان حاضر، پروازهای بین المللی از حریم هوایی ایران استفاده می‌کنند. از این رو استفاده از ظرفیت‌های ریلی و جاده‌ای از طریق ایران برای توسعه تجارت ترانزیت امکان پذیر می‌باشد.  
آنان افزودند که طبق ماده ۱۱ قانون تجارت جهانی یعنی آزادی ترانزیت که به امضای همه کشورها اعم از امارات، اتحادیه اروپا، آمریکا همچنین ایران رسیده و هیچ مانعی در این حوزه وجود ندارد.


گفتنی است، طی ماه‌های اخیر حرکت کامیون‌های تجاری از مبدا پاکستان به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان با عبور از مسیرهای زمینی ایران تحت کنوانسیون حمل و نقل بین المللی کالا (TIR) اجرا شد، طرحی که از دیدگاه تجار و فعالان بازرگانی پاکستان بسیار موثر و استفاده از مسیر ایران به صرفه و آسان است.


همچنین طرح ریلی اسلام‌آباد – تهران – استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو نیز سی‌ام آذرماه امسال با حضور وزیران امور خارجه، بازرگانی و راه آهن پاکستان و همچنین سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با حرکت نخستین قطار باری از سرگرفته شد.


۱۰ روز پس از آغاز تردد مجدد قطار کانتینربر اکو و حرکت این قطار باری از پاکستان به ترکیه با عبور از مسیر جمهوری اسلامی ایران، دومین محموله تجاری با ۵۵۰ تن کالا از استان خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان در مسیر قطار اکو به حرکت درآمد.


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *