رفتن به نوشته‌ها

دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را در عمل فعال کرده است

تهران – ایرنا – کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: دولت سیزدهم توانست دیپلماسی اقتصادی را نه در حد شعار و ایجاد پست معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، بلکه در عمل فعال کند.


جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی افزود: باید عنوان کرد که هفت ماه برای ارائه کارنامه سیاست خارجی مدت بسیار کمی است و در عرف جهانی معمولا عملکرد سیاست خارجی را در حدود یک سال و نیم تا دو سال بررسی می‌کنند.  


وی اضافه کرد: ولی اگر بخواهیم همین مدت کم را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که کارهای اساسی در عرصه سیاست خارجی صورت گرفته که بسیار مورد توجه است.  


کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: در دولت سیزدهم دو راهبرد است که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است؛ نخست، اولویت‌بندی کشورها برای برقراری روابط است. دسته اول کشورهای حوزه همسایه هستند، دسته دوم کشورهای اسلامی، دسته سوم کشورهای غیرمتعهد و در دسته چهارم، سایر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.


قنادباشی با بیان اینکه برخلاف گذشته که اولویت به قدرت‌های غربی داده شده بود، این بار ما روابط خود را براساس نیازها، منافع ملی و بر اساس امکانات و شرایط موجود و با اولویت بخشیدن به روابط با همسایگان تدوین کرده‌ایم، گفت: اولویت دادن به روابط با همسایگان هم می‌تواند تامین‌کننده بسیاری از نیازهای اساسی ما و هم تحقق‌بخش اهداف ما در اهداف سیاست خارجی و تامین‌کننده منافع ملی باشد.  


وی اظهار کرد: از طرف دیگر، در درازمدت هم اثراتی مبنی بر ایجاد امنیت منطقه‌ای خواهد داشت. زمانی که کشور ما با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته باشد جنگ‌افروزی و شعله‌ور کردن جنگ در کنار مرزهای ما غیرممکن خواهد بود و زمینه تحرک گروهک‌های جرائم سازمان‌یافته مانند قاچاق، کاهش خواهد یافت.  


این کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه تأکید کرد: بنابراین اثرات برقراری روابط با کشورهای همسایه، محدود به موضوعات سیاسی نیست بلکه در عرصه‌های امنیتی و دفاعی نیز می‌تواند کمک‌ کننده باشد.  


وی با بیان اینکه راهبرد دوم به بخش دیپلماسی اقتصادی برمی‌گردد، افزود: دولت سیزدهم توانست این ظرفیت را نه در حد شعار و ایجاد پست معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه، بلکه در عمل فعال کند. با توجه به قابلیت‌های ایران و ظرفیت کشورهای همسایه، تلاش‌هایی صورت گرفته که تا امروز همه در این چارچوب بوده است.  


قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: به عکس گذشته که روزمرگی در وزارت امور خارجه حاکم و تحت تاثیر تحولات بین‌المللی بود، این بار ما براساس تدوین نیازهای خودمان حرکت می‌کنیم که مسلما ثمربخش است. کما اینکه در اثر همین راهبرد است که هر دیداری بین مقامات ایران و سایر کشورها صورت گرفته، این راهبرد در دستور کار قرار داشته و بخشی از آن در هر سفر آشکار شده است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *