رفتن به نوشته‌ها

گزارش ایرنا از فروشگاه های سراسر کشور برچیده شدن صف های خرید

استان ها- ایرنا- رصد فروشگاه‌ها و مراکز عرضه در استان‌های مختلف توسط خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد بازار کالاهای اساسی پس از چند روز التهاب اکنون به سوی ثبات و آرامش در حال حرکت است، به طوری که قفسه‌ها از کالاهایی مانند روغن، ماکارونی و مرغ پر شده و صف‌های جلوی فروشگاه ها نیز برچیده شده است.


به گزارش شنبه شب گروه اخبار استان‌ها، اعلام سیاست‌های جدید توزیع یارانه کالاهای اساسی در روزهای آغازین و  تمایل برخی شهروندان برای خرید و انباشت خانگی این کالاها باعث افزایش یکباره تقاضا و خالی شدن فروشگاه ها از اقلامی مانند روغن، ماکارونی و مرغ شده بود. 


با وجود اطمینان خاطر مسوولان مبنی بر تولید و عرضه این اقلام به میزان کافی، اما شدت تقاضا در برخی مناطق به حدی بود که هر عرضه‌ای به سرعت پایان می‌یافت. قفسه کالاهایی مانند روغن و ماکارونی در فروشگاه ها خالی شده بود و در فروشگاه هایی که اقدام به توزیع این کالاها به قیمت قبل می کردند، صف های طولانی وجود داشت. با توجه به تقاضای زیاد، فروشگاه ها اقدام به سهمیه بندی کرده و به هر فرد، تعدادی محدودی روغن یا ماکارونی می دادند.


همچنین در برخی شهرها نیز کمبود مرغ وجود داشت، برخی از مراکز عرضه مرغ در روزهای پایانی هفته، تعطیل بودند، برخی مراکز توزیع نیز با صف های طولانی مواجه بودند، البته برخی مراکز عرضه مرغ نیز به صورت عادی و بدون صف اقدام به فروش مرغ به مشتریان می کردند.


اما اکنون، شرایط تغییر کرده و آرامش درحال بازگشت به فروشگاه ها و مراکز توریع است.


درباره چرایی بازگشت آرامش به بازارها و برچیده شدن صف های مقابل فروشگاه ها عوامل مختلفی سهیم بودند که از جمله آنها می توان به کاهش نگرانی از کمبود کالا و افزایش عرضه اقلام اساسی اشاره کرد.
خرید گسترده کالای مازاد توسط برخی از شهروندان در روزهای گذشته نیز عامل دیگری بود که خرید در روز شنبه را کاهش داد. 


افزایش قیمت کالاها نیز باعث شد که انگیزه خرید گسترده توسط مشتریان، کاهش یابد. تمایل مردم برای خرید کالاها به قیمت قدیمی از جمله دلایل شکل گیری صف های خرید در روزهای گذشته بود که با توجه به اتمام کالاهای قدیمی و عرضه کالا با قیمت جدید، این انگیزه خرید از بین رفت.


رصد میدانی خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف نشان می دهد که امروز (شنبه- ۲۴ اردیبهشت) صف‌های مقابل فروشگاه‌ها برچیده شده و قفسه‌ها نیز با اقلام پر مصرف، پر شده است.


آذربایجان شرقی 
بر اساس گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا، وضعیت بازار تأمین کالاهای اساسی در استان آذربایجان شرقی امروز در حالت ثبات قرار داشت و مرغ، تخم مرغ، روغن و برنج با قیمت‌های جدید به میزان کافی در فروشگاه‌های زنجیره ای و فروشگاه های محلات وجود دارد.


آذربایجان غربی 
عرضه کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن خوراکی با قیمت مصوب جدید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش، رفاه، اتکا، دیلی مارکت، جانبو و… شهر ارومیه به صورت عادی و بدون مشکل در جریان است.
 براساس بازدید میدانی خبرنگار ایرنا قفسه های این فروشگاه‌ها از این اقلام پر است ولی در هیچ فروشگاهی به خبرنگار ایرنا اجازه تصویربرداری، عکاسی و فیلمبرداری داده نشد.


روزانه بیش از ۱۰۰ تن گوشت مرغ در ارومیه تولید می‌شود که میزان مصرف حدود ۸۵ تن است، جهادکشاورزی استان اعلام کرده است که مردم از خرید بیش از نیاز خودداری کنند.


اردبیل
رصد میدانی خبرنگار ایرنا در اردبیل نشان می دهد که امروز در مقایسه با روزهای قبل، عرضه مرغ در فروشگاه‌های اردبیل افزایش یافته است و به قیمت ۵۵ هزار تا ۵۸ هزار تومان عرضه می شود.


حجم خرید نسبت روز قبل کاهش یافته است به طوری که فروشگاهی که امروز حدود ۱۰۷ کیلو مرغ برای عرضه خریداری کرده بود تا ساعت ۱۶ توانسته بود فقط حدود ۱۰ کیلو به فروش برساند.



اصفهان
آخرین بررسی و مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا از فروشگاه های زنجیره ای از جمله رفاه و الماس مشتاق در اصفهان و دیگر شهرهای استان  بیانگر آن است که حضور شهروندان برای خرید کالاهای اساسی که مشمول حذف یارانه شدند امروز (شنبه) در مقایسه با دو روز پیش بسیار کمتر شده بود.


براساس این گزارش در فروشگاه های زنجیره ای یاد شده عرضه اقلام اساسی با نرخ مصوب و جدید انجام شده بود که همین امر باعث فروکش حضور مردم برای خرید این کالاها شده است.


در برخی از این فروشگاه ها ماکارونی و روغن آفتابگردان موجود نبوده و قفسه های مربوط به این اقلام خالی بود.


در زمان حاضر، مرغ با قیمت حدود ۵٩ هزار تومان و تخم مرغ بصورت شانه‌ای با قیمت ٧٩ هزار تومان عرضه می شود.


البرز


گزارش خبرنگار ایرنا در البرز از عرضه گسترده مرغ و سایر اقلام در برخی فروشگاه ها حکایت دارد، البته میزان خرید این اقلام توسط مردم نیز بالا بوده است.


با وجود اینکه توزیع روغن، شکر و ماکارونی در سطح تعدادی از فروشگاه‌ها  انجام شده، اما قفسه برخی فروشگاه‌ها از این اقلام خالی است.


در فروشگاه افق کوروش میدان آزادگان کرج بیشتر مرغ عرضه شده توسط مردم خریداری شده و روغن، شکر و ماکارونی عرضه شده نیز با تقاضای خرید از سوی مردم مواجه شد.



ایلام 


خبرنگار ایرنا در ایلام از فروشگاه اتکا این شهر گزارش داد که تقریبا تمامی اقلام مورد نیاز مردم در این فروشگاه از جمله ماکارونی، مواد شوینده و لبنیات موجود است. برخی کالاها از جمله روغن که در روزهای گذشته تقاضا برای آنها زیاد بود، هم اکنون به تعداد معمول اما گاها محدود موجود است که به زودی به طور کامل تامین خواهد شد.


مرغ نیز در بازار ایلام تامین شده است اما پس از اصلاح قیمت ها با تقاضای کمتری برای خرید مواجه شده است. 


در مجموع بازار ایلام هم اکنون در آرامش است و مواد غذایی به اندازه کافی در دسترس مردم قرار دارد.



بوشهر 


بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا در بوشهر، در حالی که توزیع کالاهایی همچون شوینده ها، ماکارونی و سایر اقلام خوراکی و غیر خوراکی در فروشگاه های زنجیره ای مرکز استان بوشهر نسبتا کافی بوده، اما اقلامی مانند روغن سرخ کردنی به صورت کم تعداد و محدود توزیع می شود.



تهران 


گزارش تصویری و فیلم تهیه شده توسط خبرنگار ایرنا نشان می دهد که فروشگاه افق کوروش مرکز شهرستان قرچک در شرایط عادی بوده و مملو از کالاهای اساسی از جمله مرغ تخم مرغ برنج، شکر و روغن است و هیچ ازدحامی برای خرید وجود ندارد.


خبرنگاران با حضور در فروشگاه‌های بزرگ و عمومی در شهر ری گزارش دادند که خرید شهروندان همانند روز گذشته به صورت عادی بوده و فروشگاه‌ها کالاهای اساسی را در معرض فروش قرار داده اند و هیچ کمبودی احساس نمی شود.


به گزارش خبرنگاران شهرستان‌های دماوند، فیروز کوه، پردیس، لواسان، پاکدشت و شمیران در فروشگاه‌های عمومی، نیمه دولتی و خصوصی، مایحتاج عمومی مردم به صورت انبوه موجود بوده و هیچ مشکلی در توزیع وجود ندارد.



چهارمحال و بختیاری 


در تمامی فروشگاههای استان چهار محال و بختیاری روغن و ماکارونی و اقلام کالای اساسی به فور یافت می شود و تمامی فروشگاه ها نیز با قیمت جدید اقدام به توزیع کالا هستند و روزانه ۸۰۰ بازرسی از فروشگاه ها انجام می شود و امروز استاندار و معاونان وی از فروشگاه ها به صورت میدانی بازدید کردند. 


معاون استاندار در بازدید کشتارگاه ها اعلام کرد که  مشکلی در بازار استان برای تامین مرغ گرم وجود ندارد و هر شب بیش از ۴۰ تن مرغ کشتار و روانه فروشگاه‌ها و بازار فروش بازار می‌شود.



خراسان رضوی


طبق رصد میدانی خبرنگار ایرنا، در فروشگاه سالی مارکت واقع در چهارراه لشکر مشهد، روغن مایع و ماکارونی رشته ای در قفسه ها موجود نیست اما روغن کنجد و زیتون و ماکارونی صدفی با قیمت قبل وجود دارد.


در فروشگاه افق کوروش شعبه چهارراه لشکر روغن، ماکارونی و بسته بندی شنیسل مرغ موجود بود اما در این فروشگاه اجازه فیلم برداری داده نشد.


گزارش خبرنگار ایرنا در تربت حیدریه نیز حاکی از این است که همه اقلام با قیمت مصوب جدید در فروشگاه های تربت حیدریه موجود است، فیلم تهیه شده توسط خبرنگار ایرنا نیز نشان می دهد که فروشگاه دیلی مارکت واقع در خیابان کاشانی تربت حیدریه در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز خلوت بوده و قفسه ها مملو از کالاست.



خراسان جنوبی 
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که کالاهای اساسی مشمول اصلاح نرخ، امروز در فروشگاه های شهر بیرجند موجود بوده و به طور عادی عرضه می شوند.


میزان کالاهای توزیع شده نسبت به روز گذشته که تعطیل بود و توزیع انجام نمی شد، افزایش چشمگیری دارد به طوری که قفسه های فروشگاه اتکا در خیابان غفاری بیرجند از صبح امروز تا الان پر از روغن است و فروشگاه افق کوروش هم روغن عرضه می کند، فقط فروشگاه رفاه در بیرجند روغن نداشته که اعلام کرده در حال بارگیری است.


مرغ، تخم مرغ و لبنیات نیز در این فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر و استان موجود است.


به گفته مسئولان استانی، خراسان جنوبی در سه قلم کالا شامل مرغ، تخم مرغ و شیر، مازاد مصرف دارد و به استان‌های معین ارسال می کند ولی به دلیل اینکه کارخانه تولید روغن ندارد، روغن مورد نیاز از استان های کرمان و خراسان رضوی تامین می شود که ۴۰۰ تن روغن به تازگی از این دو استان تامین شده و برای تامین سایر اقلام هم مشکلی اعلام نشده است.


میزان مراجعه مردم زیاد نیست و حتی فروش مرغ و تخم مرغ نسبت به هفته قبل کمتر شده زیرا مردم خرید خود را انجام داده اند. 



خراسان شمالی 
براساس رصد خبرنگاران، تمامی اقلام با قیمت های جدید در فروشگاه‌های بجنورد موجود است و تنها در فروشگاه کوروش، روغن نبود که مسوولان این فروشگاه قول دادند توزیع روغن را فردا آغاز کنند.


فعالیت مراکز عرضه و فروشگاه های زنجیره ای استان امروز به صورت عادی جریان دارد. فروشگاه‌های میدان کارگر بجنورد که محل عرضه مرغ و تخم مرغ است پر از این اقلام بوده و قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ ۵۸ هزار تومان است.



خوزستان 


گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در اهواز نشان می‌دهد که مرغ و روغن با نرخ جدید در فروشگاه های کوچک وجود دارد، اما در فروشگاه اتکا اهواز، مرغ و روغن موجود نیست، اما لبنیات به وفور یافت می شود.


بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا در دزفول، امروز در مقایسه با روزهای قبل عرضه مرغ، برنج، تخم مرغ و روغن در فروشگاه های این شهر افزایش یافته است.


 در بررسی فروشگاه‌های بزرگ گلباران و مادر دزفول هیچ گونه کمبودی از نظر این اقلام مشاهده نشد، با توجه به اعمال قیمت های جدید، شلوغی و بی نظمی نیز وجو نداشت.


محمد غلامی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا به افزایش بازرسی ها از بازار و فروشگاه های بزرگ دزفول اشاره کرد و گفت: هیچ گونه کمبودی از نظر اقلام در سطح شهرستان دزفول وجود ندارد و قیمت اجناس طبق نرخ های جدید است.


یکی از مشتریان فروشگاه گلباران دزفول روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت امروز بازار این شهرستان، گفت: چند روز قبل به این فروشگاه مراجعه کردم که خیلی شلوغ و با ازدحام جمعیت مواجه بود، اما امروز وضعیت مطلوب است و مشکل خاصی وجود ندارد.


وی افزود: در سایر فروشگاه‌های دزفول هم که مراجعه کردم اجناس به وفور وجود دارد و انتظار می‌رود شرایط بهتر هم بشود.


این مشتری گفت: اغلب فروشندگان یک قیمت ثابت می دهند و نرخ ها رسمی است.


یکی دیگر از مشتریان فروشگاه گلباران دزفول اظهار داشت: خوشبختانه کمبود از نظر کالاها مانند برنج، روغن و مرغ وجود ندارد فقط نرخ ها کمی بالا است که انتظار می‌رود مسئولان برای این موضوع چاره اندیشی کنند.


وی افزود: فروشگاه در روزهای گذشته ازدحام جمعیت داشت اما امروز خلوت بود.



زنجان 
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در هیچ‌یک از فروشگاه های بزرگ و کوچک و عمده فروشی های سطح بازار زنجان روغن موجود نیست. 


مرغ به قیمت هر کیلو ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان عرضه می شود، اما مشتریان زیادی ندارد. در مرکز شهر و دیگر خیابان ها مغازه‌های قصابی یا کاملا تعطیل هستند و با مغازه باز است اما فروشندگان ادعا می‌کنند به علت پایین بودن نرخ گوشت گرم، گوشت برای عرضه ندارند. 


متصدیان فروشگاه ها در این شهر اجازه تصویر برداری نمی دهند.


سمنان 


گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در سمنان حاکی از این است با توجه به دستور استاندار، روز جمعه نیز کشتارگاه مرغ استان تعطیل نشد و بنابراین، کمبودی وجود ندارد و حتی محموله‌های مازاد به سمت تهران می رود.


اما فروشگاه ها به علت ازدحام هیجانی مردم به هر نفر دو مرغ تحویل می دهند و فروشگاه های کوچک به هر نفر یک عدد مرغ می فروشند.


در مورد قند و شکر هیچ مشکلی برای تامین وجود ندارد. بیشترین تقاضا برای ماکارونی و روغن است که تعدادی از فروشگاه ها کالا به اندازه کافی نداشته و به هر نفر یک روغن و دو بسته ماکارونی تحویل می دهند.


در مجموع، اوضاع توزیع کالاهای اساسی نسبت به هفته گذشته نسبتا بهبود یافته است.


رصد فروشگاه رفاه خیابان فردوسی شاهرود توسط خبرنگار ایرنا نشان دهنده وجود شکر به نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان، قند به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و ماکارونی به قیمت جدید است، اما مرغ و روغن موجود نیست.


در فروشگاه اتکا خیابان ۱۵ خرداد شاهرود نیز شکر به نرخ ۱۶ هزار تومان برای هر کیلوگرم عرضه می‌شود، اما قند، تخم مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی موجود نیست.



سیستان و بلوچستان 


به گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا در سیستان و بلوچستان،  وضعیت عرضه کالاهای اساسی در این استان بعد از اعلام قیمت های جدید شرایط عادی دارد. 


فروشگاه‌ها در سراسر استان در توزیع اقلام اساسی هیچگونه مشکلی ندارند و از انبوه تقاضا خبری نیست و صفوف طولانی مشاهده نمی شود.


بازار پر التهاب مرغ که در سیستان و بلوچستان روزهای گذشته وجود داشت، امروز با ورود و توزیع گسترده  مرغ منجمد و مرغ کشتار روز به تعادل در عرضه و تقاضا رسید و در سراسر استان برای دسترسی به این کالای اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد.


سایر اقلام مثل تخم مرغ و روغن در قفسه فروشگاه ها موجود هستند.



فارس 


بر اساس گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا در شیراز، اقلامی همچون روغن، مرغ و ماکارونی در تقریبا نیمی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس است.


حدود نیمی ‌از عرضه کنندگان مرغ نیز روز شنبه، اقدام به عرضه این کالا کردند که البته این فروشگاه‌ها، خلوت بوده و خبری از صف‌های طولانی روزهای گذشته نبود.



قزوین 


رصد میدانی خبرنگار ایرنا در قزوین حاکی از این است که در شهر قزوین کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان در بسیاری از فروشگاه وجود دارد.


برای تهیه فیلم از فروشگاه ها محدودیت‌هایی وجود داشت که قرار شد مسوولان برای تهیه فیلم همکاری کنند.



قم 


به گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، در فروشگاه کوثر که یکی از بزرگترین فروشگاه های شهر قم است، اقلام اساسی به میزان کافی و با قیمت جدید در اختیار مشتریان قرار گرفته است که بدون محدودیت تعداد می توانند خرید کنند.



کردستان 


بررسی خبرنگاران ایرنا در سنندج نشان می دهد که کالاهای اساسی و مورد نیاز شهروندان نه تنها در فروشگاه های زنجیره ای در سنندج بلکه در بسیاری از فروشگاه بزرگ سطح شهر وجود دارد اما به خاطر افزایش قیمت ها تمایل به خرید بسیار کم است.


در دیگر شهرستان های استان نیز اقلام مورد نیاز به طور کامل وجود دارد.


خبرنگاران برای تهیه فیلم به چند فروشگاه مراجعه کردند، اما برخی محدودیت ها برای تهیه فیلم وجود داشته است.



کرمان


گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از کرمان نشان می دهد که کالاها با نرخ جدید در فروشگاه های این شهر در حال عرصه است.


مشکل روغن و مرغ برطرف شده و با قیمت جدید در حال فروش است.



کرمانشاه 


براساس رصد میدانی خبرنگاران ایرنا بازار شهر کرمانشاه امروز آرام بود و هیچ گونه تجمع و ازدحامی در هیچ نقطه ای از شهر رخ نداد.


فروشگاه های زنجیره ای شهر کرمانشاه مملو از اجناس است و روغن و ماکارونی به اندازه کافی وجود دارد اما در برخی از فروشگاه کمبود روغن پخت و پز مشاهده شد اما روغن سرخ کردنی وجود داشت.


در فروشگاه وین مارکت بلوار شهید بهشتی شهر کرمانشاه روغن موجود در قفسه ها، بیشتر روغن ذرت است و روغن آفتابگردان موجود نیست.


تمام اجناس و کالاهای اساسی که قیمت آنها از سوی دولت اعلام شده با نرخ مصوب در فروشگاه ها موجود است و به فروش می رسد.


قیمت مرغ امروز در شهر کرمانشاه ۵۹ هزار تومان بوده و از صبح امروز در همه فروشگاه ها و مراکز عرضه به وفور وجود دارد و به فروش می رسد.


گروه‌های نظارت در سطح شهر کرمانشاه در ۲ نوبت صبح و عصر بر روند توزیع و فروش کالاها در فروشگاه های سطح شهر نظارت کامل دارند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که هیچ گونه کمبود تامین کالاهای اساسی و مرغ در استان وجود ندارد و آمادگی تامین نیازهای مردم استان را داریم.


۳۵ تیم بازرسی جهاد کشاورزی و اتاق اصناف نیز در شهر کرمانشاه و شهرستان ها، روزانه بر روند توزیع کالاها نظارت می کنند.


در فروشگاه رفاه قصرشیرین و دیگر فروشگاه های این شهر،  اقلام اساسی مانند روغن و مرغ موجود نیست، اما ماکارونی، لبنیات و تخم مرغ با  قیمت های جدید عرضه می شود. همچنین برنج در فروشگاه ها موجود بوده، اما با وجود مراجعه فراوان مشتریان برای روغن، این کالا وجود ندارد.


در فروشگاه زنجیره ای کوروش گیلانغرب اجازه فیلم برداری به خبرنگار داده نشد و فروشندگان همکاری نکردند.



کهگیلویه و بویراحمد


به گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در فروشگاه‌های اتکا و افق کوروش شهر یاسوج کالاهای اساسی مانند روغن، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی و لبنیات به قیمت جدید موجود است، اما به گفته  مسوولان این فروشگاه‌ها مردم خریدی انجام نمی دهند و در فروشگاه‌های زنجیره ای رفاه و همچنین جانبوی این شهر نیز هنوز اقلام اساسی عرضه نمی شود. به گفته مسوولان این فروشگاه ها قرار است از فردا اقلام اساسی عرضه شوند.


بررسی وضعیت شهر نشان می دهد که شرایط عادی در شهر حاکم است و هیچگونه صف یا تجمعی وجود ندارد.


به تبعیت از اقلام یارانه ای تعیین قیمت شده، بهای انواع میوه و تره بار نیز تا اندازه ای رو به گرانی رفته و همچنین برنج هم  نایاب شده است.



گلستان 


بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، در فروشگاه رفاه شعبه نهارخوران گرگان، روغن، ماکارونی، برنج، مواد شوینده، مواد خوراکی و سایر اقلام اساسی به مقدار کافی موجود است که با قیمت جدید عرضه می شود. خرید شهروندان به صورت عادی در این فروشگاه در حال انجام است.


در این فروشگاه در روز گذشته روغن وجود نداشت، اما براساس وعده مسوولان، امروز روغن در اختیار فروشگاه ها قرار گرفت.


همچنین بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، در فروشگاه افق کورش خیابان شریعتی شرقی گنبدکاووس، اقلام اساسی روغن و ماکارونی به مقدار زیاد در قفسه‌ ها موجود است. 


روغن نباتی با نرخ جدید عرضه می شود و ماکارونی ها نیز با نرخ جدید فروخته می شود، در زمان تهیه این گزارش در ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه امروز، فروشگاه افق کورش خلوت بود و در دیگر فروشگاه های شهر نیز وضعیت همینگونه است.



لرستان 


بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در استان لرستان حاکی از این است که اقلام خوراکی امروز با قیمت های جدید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرم‌آباد عرضه می شود و کمبودی در هیچ زمینه ای وجود ندارد.


اغلب مرغ فروشی ها هم از نبود مشتری ناراضی بودند در حالی که روز گذشته برای تهیه مرغ مردم در صف ایستاده بودند.


البته برخی فروشگاه ها اجازه فیلم برداری به خبرنگاران را نمی دهند.



مازندران


مشاهدات خبرنگار ایرنا در ساری نشان می‌دهد که با وجود فراوانی تامین محدود یا فراوان اقلام اساسی مانند برنج، روغن، شکر، تخم مرغ، گوشت مرغ، حضور مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد استان برای خرید اقلام غذایی چشمگیر است که این افزایش تقاضا باعث کمبود موقتی برخی اقلام اساسی شده است.


بررسی‌های میدانی از شهرستان‌های این استان حاکی از این است که همه کالاها مشمول تغییر قیمت شده‌اند و به طور نسبی در بازار موجود هستند.


روغن خوراکی، گوشت مرغ و ماکارونی در برخی مراکز عرضه و فروشگاه ها با کاهش عرضه مواجه شده بودند که این وضعیت در افزایش ناگهانی تقاضا و خرید بیش از حد از سوی مردم ریشه دارد.



مرکزی 


به گزارش خبرنگار ایرنا، در بازدید میدانی از فروشگاه‌های رفاه، شهروند، اتکا و چند فروشگاه بزرگ دیگر مشکل تهیه و توزیع برخی کالاها مانند شکر و روغن همچنان به چشم می‌خورد. 


در میان کالاهای مشمول تنظیم بازار تنها ماکارونی به وفور در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده می‌شود. مرغ نیز اگر چه در فروشگاه‌ها و مراکز ویژه عرضه مرغ دیده می‌شود اما با قیمت جدید ۶۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد و استقبال چندانی از آن نمی‌شود. 


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی که برای بازرسی و رصد میدانی به فروشگاه شهروند اراک آمده بود به ایرنا گفت: بازار کالاهای اساسی نسبت به روزهای گذشته آرامش دارد و رایزنی ها برای تامین کالاهای اساسی ادامه دارد.


خبرنگاران ایرنا برای تهیه فیلم به فروشگاه‌های اراک مراجعه کردند اما اجازه فیلمبرداری و عکاسی داده نشد.



هرمزگان
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در بندرعباس حاکی از این است که روند فعالیت در فروشگاه های رفاه، اتکا، کوروش، تارا وگامرون بندرعباس عادی است و همه موادغذایی با قیمت جدید عرضه می شود و مشکلی وجود ندارند.


مراجعه مردم به فروشگاه، کاهش یافته و بازرسی به طور مرتب از فروشگاه ها و بازار صورت می گیرد. در روزهای گذشته محموله های قاچاق روغن و آرد در این استان کشف شده بود.


رصد میدانی خبرنگار ایرنا در جزیره کیش نیز نشان می دهد که توزیع اقلام اساسی در فروشگاه پاندا این جزیره به صورت عادی در جریان است برخی از فروشگاه های زنجیره ای و مراکز عرضه محصولات پروتئینی امروز مرغ و روغن را توزیع می کردند اما این کالاها در برخی از فروشگاه ها از جمله پاندا مارکت موجود نبود.


علت اصلی عدم ورود این کالا به جزیره شرایط بد آب و هوایی و ممنوعیت تردد کشتی ها در دریا و همچنین امتناع مدیریت استان فارس برای صدور مجوز ارسال این کالاها بوده است.



همدان


براساس مشاهدات خبرنگاران، تمامی اقلام با قیمت های جدید در فروشگاه‌های استان همدان موجود است و هیچ اعتراضی وجود ندارد. فعالیت مراکز عرضه و فروشگاه های زنجیره ای استان همچون گذشته با حضور خریداران به طور عادی جریان دارد و کمبود و مشکلی در تامین کالاهای اساسی استان  وجود ندارد و به گفته مقامات مسوول برای اشباع و تنظیم بازار، حجم بالایی از کالاهای اساسی و موردنیاز برای عرضه وارد فروشگاه‌های مواد غذایی در سطح استان شده است.


براساس اعلام جهادکشاورزی، به اندازه کافی گوشت گرم و مرغ نیز در استان موجود است و مرغداران نیز نگران جوجه ریزی نباشند زیرا مرغ مازاد در استان توسط پشتیبانی امور دام به قیمت مصوب خریداری می شود.



فیلم+ملایر



یزد


بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در یزد نشان می دهد که به جز شکر، روغن و مرغ، کمبودی وجود ندارد و سایر کالاها به میزان کافی در فروشگاه ها وجود دارد و خرید آنها به صورت عادی جریان دارد.


بر اساس گفته های مسوولان، قرار است که عصر امروز محموله های مرغ، روغن و شکر در فروشگاه ها عرضه شود که شهروندان می توانند از صبح فردا با قیمت جدید اقدام به خرید آنها کنند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *