رفتن به نوشته‌ها

تاکید پادشاه اردن بر حفظ یکپارچگی غزه

پادشاه اردن یکپارچگی نوار غزه را خط قرمزی خواند که نباید از آن عبور کرد. همزمان، پارلمان این کشور خواستار بازنگری در توافقات صورت گرفته با رژیم صهیونیستی شد.


به گزارش ایسنا، عبدالله دوم، پادشاه اردن در نشستی با مقامات سیاسی این کشور بر مخالفت خود با هرگونه طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از نوار غزه یا ایجاد مناطق امن در داخل آن تاکید کرد و گفت، این اقدامات بحران را تشدید خواهد کرد و این امر مردود بوده و تجاوزی به حقوق ملت فلسطین است.


به نقل از خبرگزاری رسمی اردن «پترا»،  عبدالله دوم تاکید کرد که هیچ «راه حل نظامی یا امنیتی» برای درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین نمی‌تواند وجود داشته باشد. باید این جنگ متوقف و یک روند سیاسی جدی شروع شود و به راهکار تشکیل دو دولت (فلسطین و رژیم صهیونیستی) منجر شود.


عبدالله دوم گفت، اصل بحران، اشغالگری و محرومیت فلسطینی‌ها از حقوق مشروع خود است. وی افزود، راه حل از اینجا شروع می‌شود و هرگونه روند دیگری محکوم به شکست و طولانی شدن خشونت و ویرانی است. پادشاه اردن ضمن تاکید بر اهمیت وحدت اراضی فلسطین، اعلام کرد، رژیم صهیونیستی نباید نوار غزه را از باقی اراضی فلسطین جدا کند.


پادشاه اردن با بیان اینکه اولویت امروز توقف این جنگ و انتقال کمک‌هاست، گفت، مدتهاست که نسبت به نقض‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس هشدار می‌دهد و اینکه حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌های غیرنظامی می‌تواند وضعیت منطقه را وخیم و دامنه درگیری را گسترش می‌دهد.


وی از جامعه جهانی خواست، برای احترام به قوانین بین‌المللی و کنوانسیون سازمان ملل، این فاجعه انسانی را در نوار غزه متوقف کند. عبدالله دوم افزود، مجازات جمعی، کشتار غیرنظامیان و تخریب تمامی مراکز حیاتی مورد قبول ارزش‌های انسانی نیست‌.


پادشاه اردن طی ماه میلادی جاری گفته بود، تنها راه برقراری صلح دائم احیای مذاکرات مربوط به تشکیل کشور فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی است.


مذاکرات موسوم به «راهکار تشکیل دو دولت» با میانجیگری آمریکا پیرامون تشکیل کشور مستقل فلسطین در سرزمین‌هایی که توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده، چندین دهه است که متوقف شده است.


همزمان، رئیس پارلمان اردن از کمیسیون حقوقی پارلمان خواست توافقات با رژیم صهیونیستی را مورد بازنگری قرار دهد.


«احمد الصفدی»، رئیس پارلمان اردن از کمیسیون حقوقی پارلمان خواست تا توافقات امضا شده با رژیم صهیونیستی را مورد بازنگری قرار دهد و توصیه‌های لازم را برای ارجاع آن به دولت ارائه کند، پارلمان نیز به اتفاق آرا به این تصمیم رای مثبت داد.


الصفدی همچنین از کمیسیون حقوقی خواست تا «چارچوبی برای ارائه شکایت از طریق مجاری رسمی به دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحقیقات و بازخواست به دلیل جنایات جنگی و نسل‌کشی صورت گرفته در غزه ایجاد کند و پارلمان کشورهای عربی و اسلامی را در جریان این کار قرار دهد.»


اقدام پارلمان اردن برای بازنگری این توافقنامه‌ها اولین اقدام در نوع خود از آغاز جنگ غزه است. پیمان صلح «وادی عربه» که در سال ۱۹۹۴ منعقد شده، برجسته‌ترین توافق میان اردن و رژیم صهیونیستی است‌.


در پی موافقت پارلمان اردن با این درخواست، کمیسیون حقوقی پارلمان کار خود را از امروز سه شنبه شروع کرد.


«غازی الذنیبات»، رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان اردن گفت، این کمیسیون امروز سه شنبه اولین جلسه خود را برگزار می‌کند و صحبت برای تعیین مکانیزم بازنگری توافقات زود است. این بازنگری توسط افراد متخصص انجام خواهد شد و منافع اردن مد نظر قرار خواهد گرفت‌.


پارلمان‌های قبلی اردن هم خواهان بازنگری پیمان «وادی عربه» شده بودند که آخرین آن در سال ۲۰۱۷ بود هنگامی که دولت آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت اما در آن زمان این اقدامات نتایج ملموسی نداشت. فراکسیون «الاصلاح» در پارلمان اردن هم ماه میلادی گذشته پیش‌نویس قانونی برای لغو این پیمان به کمیسیون حقوقی پارلمان ارائه کرد. ۱۸ ماه میلادی گذشته هم چنین پیش‌نویسی در پارلمان اردن مطرح شد اما هیچ کدام نتیجه‌ای نداشتند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *