روز شیراز

اطلاعات عمومی،سرگرمی،روانشناسی،پزشکی،گردشگری،طب سنتی

گزیده آخرین اخبار و اطلاعات

امتناع مصر از ورود به درگیری با یمن و برآشفتن تل آویو

مصر پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای مشارکت در مقابله با یمن را نپذیرفته و اکنون هدف انتقاد شدید رسانه‌های عبری قرار دارد.


به گزارش ایسنا، رسانه مرتبط با ارتش رژیم صهیونیستی نوشت مصر با وجود خسارات سنگینی که به درآمدهای کانال‌ سوئز وارد شده و به‌رغم نگرانی‌ها از فروپاشی اقتصادی، از آغاز اقدام نظامی علیه ارتش یمن امتناع می‌کند. مصر مسائل راهبردی، نگرانی از تنش منطقه‌ای و روابط سیاسی با جهان عرب را بالاتر از هرگونه ملاحظاتی قرار می‌دهد.


مجله نظامی «اسرائیل دیفنس» با این مقدمه، در گزارش خود آورده است: حوثی‌ها (نیروهای انصارالله) به تازگی اعلام کردند به عنوان بخشی از اقدامات مستمر خود برای محاصره دریایی منطقه در پاسخ به جنگ علیه غزه، یک نفتکش انگلیسی موسوم به «CORDELIA MOON» را در باب المندب و در بخش مصری آن با استفاده از قایق‌های بدون سرنشین هدف قرار داده و قایق‌ها در ۲ طرف کشتی منفجر شدند، با این حال قاهره هیچ واکنشی نشان نداد.


ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی حمله می‌کنند. آن‌ها تاکنون به حدود ۱۰۰ کشتی آسیب زدند و این اقدامات موجب شده کشتی‌ها مسیرهای تجاری را تغییر داده و این امر کشتی‌ها را مجبور کرده مسیر شاخ آفریقا را طی کنند که این سفر دریایی آنها را تا ۲ هفته طولانی کرده و باعث افزایش قیمت‌ها در اروپا شده است.  


این مجله در گزارش خود آورده است: تعجب‌آور است که مصر به کارزار آزادسازی خطوط کشتیرانی ملحق نشده و با ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده توسط آمریکا همکاری نمی‌کند. مصر با وجود خسارات مالی گسترده و کاهش حدود ۴۰ درصدی درآمدهای کانال سوئز و کاهش درآمدهای حاصل از صادرات گاز به اروپا، همچنان نظاره‌گر ماجراست. سوال اصلی این است که چرا؟ مصر یکی از قربانیان اصلی این محاصره دریایی است و اقتصاد آن به شدت از زیان‌هایی که به کانال سوئز به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی این کشور وارد شده، رنج می‌برد.


اسرائیل دیفنس در ادامه نوشت: جواب این سوال در ملاحظات عمیق‌تر و پیچیده‌تری از ملاحظات مالی پنهان است، مصر از تجربه جنگ یمن در دهه اول قرن ۲۱ علیه حوثی‌ها (نیروهای انصارالله) درس گرفت و علاوه بر این به خوبی از عواقب احتمالی ایجاد جبهه نظامی دیگری علیه ایران که حمایت گسترده‌ای از حوثی‌ها دارد، آگاه است. یک ملاحظه دیگر نیز وجود دارد و آن ساختار سیاسی منطقه است، جهان عرب هرگونه اقدام نظامی گسترده از سوی مصر را به منزله حمایت غیرمستقیم از اقدامات اسرائیل در غزه می‌داند اما مصر نمی‌خواهد چنین تصویری را از خود منعکس کند پس تصمیم گرفت از مشارکت مستقیم خودداری کند.


این سایت عبری در ادامه گزارش خود آورد: مصر ترجیح می‌دهد فشارهای سیاسی وارد کرده و برقراری آتش‌بس در منطقه را تقویت کند، بر این اساس که این تنها راه‌حل درست برای پایان دادن به جنگ به جای ورود به عملیات نظامی دیگری است که می‌تواند شرایط را بدتر کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *