رفتن به نوشته‌ها

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسی متر دستگاهی است که برای اندازه گیری درصد اکسیژن اشباع خون مورد استفاده قرار می گیرد. البته مواردی همچون اندازه گیری تعداد ضربان قلب نیز در اکثر نمونه های دستگاه پالس اکسیمتر درنظر گرفته شده است.

  • دستگاه اکسیژن سنج خون اغلب در دو نوع ثابت که در مراکز بیمارستانی بیشتر استفاده می‌شود و نوع کوچک و انگشتی وجود دارد.
  • امروزه با گسترش شیوع ویروس کرونا، استفاده و خرید پالس اکسیمتر انگشتی افزایش قابل توجهی داشته است. سهولت در استفاده و قابل حمل بودن آن، سبب استفاده از دستگاه تست اکسیژن خون به صورت خانگی شده است.
  • این امر باعث شده تا بسیاری از افراد اقدام به تهیه و خرید پالس اکسیمتر نمایند. در این مطلب به یکی از سوالات مهم شما پرداخته‌ایم. پالس اکسیمتر چی خوبه؟
  • لذا چنانچه قصد خرید پالس اکسی متر کاربردی را دارید، این مطلب را ازدست ندهید. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کامل خرید دستگاه اندازه گیری اکسیژن خون را برای خرید مناسب ارائه نمابیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پالس اکسیمتر چگونه کار می‌کند؟

  • دستگاه کنترل اکسیژن خون با روشی ساده و غیر تهاجمی درصد هموگلوبین اشباع شده با اکسیژن یا به عبارت ساده تر میزان اکسیژن خون را نشان می دهد. هدف استفاده از دستگاه سطح اکسیژن خون نمایش عملکرد بدن در پمپاژ درست خون می‌باشد.
  • دستگاه اکسی متر با استفاده از نور قرمز، سلول‌های خون اکسیژن ( قرمز رنگ) و بدون اکسیژن (قرمز تیره) را اندازه گیری می‌کند. سپس با انجام محاسبات لگاریتمی بین این دو مقدار، اشباع اکسیژن به درصد محاسبه می‌شود.

اندازه گیری اکسیژن خون آنلاین

امروزه به کمک بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که بر موبایل نصب می‌شوند یا ساعت‌های مچی هوشمند می‌توانیم از درصد اکسیژن خون خود اطمینان پیدا کنیم. اما به نظر شما کدام مطمئن‌تر است؟

قطعا پاسخ دستگاه اکسیژن سنج خون که مخصوص این امر ساخته شده است، می‌باشد.

نکات مهم در خرید اکسیژن سنج خون (دستگاه چک اکسیژن خون)

همان گونه که اشاره شد، دستگاه اکسیژن سنج برای اندازه گیری درصد اکسیژن خون و همچنین ضربان قلب یا مواردی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا و به منظور تهیه دستگاهی مناسب.

برای خرید پالس اکسیمتر هوشمندانه و درست بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشیم:

توجه به دقت دستگاه اکسیمتر

  • شاید مهمترین نکته در خرید وسایلی که به اندازه گیری پارامترهای مختلف می پردازند باید توجه داشت، دقت اندازه گیری دستگاه است. به خصوص در مورد تجهیزات پزشکی این امر اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.
  • در واقع عدد نشان داده شده به عنوان خروجی و نتیجه اندازه گیری، بایستی از دقت بالایی برخوردار بوده تا نتایج به دست آمده، اطمینان بخش و قابل اعتماد باشد.
  • در نتیجه هنگام خرید دستگاه تست اکسیژن خون، توجه داشته باشید که دقت دستگاه سنجش اکسیژن خون در محدوده استانداردهای جهانی و دارای تأییدیه های لازم باشد. دقت بالای 80 درصد می تواند تا حدودی مناسب باشد و خطای 1 تا 2 درصدی این حوزه قابل چشم پوشی است.
  • همچنین توجه داشته باشید در کنار دقت مناسب پالس اکسی متر برخی اقدامات و موانع می تواند این امر را کاهش دهد. وجود موانعی مانند لاک، سرد بودن انگشتان و تابش مستقیم نور بر دستگاه پالس اکسیمتر انگشتی، دقت اندازه گیری را کاهش خواهد داد.
  • لذا هنگام استفاده از پالس اکسیمتر انگشتی از عدم وجود این موانع اطمینان حاصل نمایید.

 

منبع:

فروشگاه تجهیزات پزشکی زیمانو

 

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *