رفتن به نوشته‌ها

جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از اولویت های دولت برای توسعه کرمانشاه


P>به گزارش ایرنا، در راستای توسعه صنعتی استان کرمانشاه سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری در ۲ سال گذشته به این استان فراخوانده شدند که پرونده سه مورد از آنها به مرحله جانمایی برای ایجاد طرح رسید.


از ابتدای سال ۹۸ تیم اقتصادی استان کرمانشاه، معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران خارجی را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داد و میزبان شرکت های خارجی بسیاری بود که عمده آنان از کشور چین بودند.


از این میان، ۲ سرمایه گذار چینی و یک سرمایه گذار آلمانی طرح های خود را در زمینه‌های تولید کاشی، فروآلیاژ و سلول‌های خورشیدی ارائه دادند و جانمایی های مورد نظر برای طرح نیز انجام شد.


نخستین سرمایه گذارای خارجی به مرحله بهره برداری رسید


از این میان شرکت چینی «فروآلیاژ منگنز شرق آسیا» که نخستین سرمایه گذار خارجی کرمانشاه محسوب می شود، اواخر سال ۹۸ کار ایجاد واحد تولیدی خود در شهرک صنعتی اسلام آبادغرب را با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون یورو آغاز کرد و توانست در روزهای گذشته به تولید انبوه برسد.


بر اساس برآوردهای اولیه این شرکت قرار بود نیمه نخست امسال به بهره برداری برسد که مدیرعامل آن در رابطه با تاخیر ایجاد شده توضیح داد: شرایط شیوع کرونا و محدودیت‌ها روند ایجاد پروژه را برای ما دشوار کرد اما در نهایت با کمک مدیران توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.


«جیان فو» در نشستی که روز سه‌شنبه ۹ آذر به منظور بررسی پروژه در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اعلام کرد: اکنون برای ۲۰۰ نفر از جوانان کرمانشاه به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده ‌ایم.


این شرکت از معادن استان منگنز و دیگر مواد اولیه خود را خریداری و پس از فرآوری اقدام به تولید فروآلیاژ منگنر می کند که یکی از مواد اولیه صنایع فولاد، متالوژی، شیمی، الکترونیک، سرامیک و لاک های رنگی محسوب می‌شود.


براساس آمارهای اعلام شده اکنون ۶۰ درصد نیاز کشور به این ماده اولیه از دیگر کشورها به ویژه هند وارد ایران می‌شود که شرکت فروآلیاژ منگنز غرب آسیا قرار است که با تولید سالانه ۱۵ هزار تن بخشی از این نیاز را برطرف کند.


به گفته کارشناسان اقتصادی فعال شدن این شرکت روند استفاده از معادن در صنایع فولاد کشور به ویژه کرمانشاه را تسهیل و ارزان‌تر می‌کند.


طرح نیمه کاره کارخانه کاشی


شرکت «زاگرس ستون آسیا» دیگر سرمایه گذار چینی در استان کرمانشاه است که آن نیز اواخر سال ۹۸ روند احداث  کارخانه تولید کاشی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورو در شهرک صعنتی زاگرس را آغاز کرد که در نهایت پس از گذشت یک سال نیمه کاره رها شد.


بر اساس آنچه «امیر حمزه حیدریان» مدیرکل اقتصاد و دارایی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت که برای یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند تاکنون ۱۰ میلیون یورو صرف ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه کرده است.


«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه که جذب این سرمایه گذاران به کرمانشاه را با جدیت پیگیری کرده بود، در رابطه با سرنوشت آنان به خبرنگار ایرنا، گفت: شرکت چینی تولید کاشی و سرامیک به دلیل شیوع کرونا فعلا روند فعالیت را متوقف کرده اما بر نهایی کردن پروژه خود تاکید دارد.


به گفته وی این شرکت چینی تاکنون زمانی دقیقی را برای از سرگیری مجدد پروژه خود در استان کرمانشاه اعلام نکرده است.


آنطور که پیش از این اعلام شده بود شرکت زاگرس ستون آسیا قرار است پس از به بهره برداری رسیدن، محصولات خود را به خارج از کشور صادر و از عرضه محصول به بازار ایران اجتناب کند.


انصراف سرمایه گذار آلمانی


از سوی دیگر یک شرکت آلمانی هم به دنبال ساخت کارخانه تولید پنل های خورشیدی با حجم سرمایه گذاری اولیه ۹۲ میلیون دلار و سرمایه گذاری نهایی ۳۵۰ میلیون یورو در منطقه اورامانات بود که پس از جانمایی نتوانست مجوزهای لازم را اخذ کند.


استاندار کرمانشاه در رابطه با سرنوشت سرمایه گذاری این شرکت به خبرنگار ایرنا، گفت: آلمانی‌ها از سرمایه گذاری خود در کرمانشاه منصرف شدند و این پروژه نهایی نشد.


به گزارش ایرنا، این کارخانه قرار بود در منطقه سه‌راهی شهدا و نرسیده به شهرستان پاوه ساخته شود و در فاز نخست برای هزار و ۲۵۰ نفر اشتغالزایی کند.


بر اساس آنچه مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه پیش تر اعلام کرده بود، این پروژه نیاز به تامین ۱۷ لیتر در ثانیه آب از طریق حفر چاه داشت که شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه خرداد ماه امسال به دلیل بروز خشکسال و کاهش سطح آب های زیر زمینی با آن مخالفت کرد.


پس از مخالفت شرکت آب منطقه‌ای با حفر چاه در منطقه اورامانات پیشنهاد جابجایی مکان پروژه از سوی استانداری کرمانشاه به سرمایه گذاران آلمانی داده شد که این پیشنهاد مورد استقبال آنان قرار نگرفت.


جذب ۱۵۷ سرمایه گذاری خارجی در کشور


براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ هم ۱۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲ هزار و ۴۶۹ میلیون دلار در کشور به ‌تصویب‌ رسیده که سهم صنعت ۹۰.۵ درصد و سهم معدن و تجارت نیز به ‌ترتیب ۴.۴ و ۵.۱ درصد بوده‌ است.


از ۱۵۸ شرکت ثبت ‌شده خارجی ۶۳ شرکت با صددرصد سهام‌دار خارجی و ۷۸ شرکت به‌صورت مشارکتی با شرکای داخلی و ۱۷ مورد هم به ‌عنوان ترتیبات قراردادی بوده‌ است.


گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل‌ و نقل بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند.


کشورهای چین، آلمان، امارات، کانادا و اتریش پنج کشور اول از نظر حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال گذشته در ایران بوده‌اند.


جایگاه نهم کرمانشاه


به گفته «محسن دارابی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، این استان در سال ۱۳۹۹ هم با جذب ۱۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی موفق به کسب رتبه نهم کشور شد.


مرکز آمار ایران ۲۲اردیبهشت امسال نرخ بیکاری سالانه را اعلام کرد که بر اساس آن بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٨ ، ١.١ درصد کاهش یافته است.


طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد.


اکنون بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از ۳۰هزار نفر اشتغالزایی در استان کرمانشاه فعال است.


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *